مخاطب شناسی
این وبلاگ بصورت گروهی در راستای تحقیق و پژوهش در زمینه مخاطب شناسی فعالیت می نماید

ارتباط موثر اجتماعي و موفقيت درمخاطب شناسیمطلب ارسالی ازعلی دانشجوی جنگ نرم

امروزه ما در دنيايي زندگي مي كنيم كه ناگزيرازارتباط وبرخورد با ديگران هستيم آنچه مسلم است كه هيچ كس قادر  نيست بدون كمك ومساعدت وارتباط با ديگران ، نيازهاي معمولي خود را برطرف سازد .حال سئوالي كه اينجا مطرح مي شود اين است كه چگونه بايد با ديگران ارتباط برقرار كنيم وجهت افزايش اين ارتباط چه كارهايي بايد انجام دهيم يا اينكه چه كارهايي نبايد انجام دهيم.

در معاشرت بايد با روي گشاده ونرمي ومهرباني با همه رفتار نمود وتند خويي با هركس كه باشد بد است .اگر خود را در سطح ديگران قرار دهيم واز زبان آنها براي انتقال نقطه نظرهاي خود استفاده كنيم ،اغلب به نتيجه دلخواه مي رسيم وبا ديگران در سطح خود آنها ظاهر شدن همان برقراري ارتباط موثرمي باشد .بعضي ها گمان مي كند كه ارتباط فقط شامل حرف زدن ،نوشتن ويا بحث كردن است ، اينها از عناصر مهم ارتباطي هستند ولي در واقع ارتباط را رفتاري مي گوييم كه پيامي در خود دارد كه توسط طرف مقابل ما درك مي شود، خواه شفاهي باشد يا غير شفاهي ...

 



ادامه مطلب ...
28 آبان 1390برچسب:زبان بدن,, :: 21:30 ::  نويسنده :

الفباي زبان بدن مطلب ارسالی ازعلی دانشجوی جنگ نرم

زبان بدن مي‌تواند به‌خوبي احساسي را انتقال داده يا معناي كلامي را تغيير دهد. هرگز اظهار دوستي و علاقه فردي درحالي‌كه اخم كرده و ترشرويي نشان مي‌دهد، قابل‌قبول نيست، پس بايد ياد گرفت چگونه زبان بدن را در زندگي روزمره وارد كرد

شايد براي اكثر ما مصداق ارتباط برقرار كردن؛ گفتار و به عبارتي حرف زدن باشد ولي بايد بدانيد بيشتر ارتباط بين افراد از طريق زبان بدن است. در واقع بيش از 90‌درصد آنچه شما به طرف مقابل‌تان انتقال مي‌دهيد از طريق حركات غيركلامي و به عبارتي زبان بدني شماست و تنها حدود 10 درصد منظور شما از طريق گفتار و كلام‌تان منتقل مي‌شود.زبان بدن مي‌تواند گوياي وضعيت دروني فرد باشد. براي مثال مي‌تواند خشم، خستگي، وضعيت آرام، گيجي و ديگر نشانه‌ها را نشان دهد. زبان بدن در واقع شامل تمام حركات شماست از حالت‌ها و حركات صورت شما گرفته تا تماس چشمي، ژست‌ها، مدل ايستادن و... . معمولا شناخت درست زبان بدن مي‌تواند كاري بسيار دقيق و ظريف باشد اما شما مي‌توانيد به راحتي با آشنايي با چند حركت رايج با اصول زبان بدن آشنا شويد، هر كدام از اين نشانه‌ها مي‌تواند بيش از هزاران كلمه، گويا باشد.

وقتي او آينه شماست


 

 



ادامه مطلب ...
22 مهر 1390برچسب: , :: 20:32 ::  نويسنده :

ارسالي از جناب آقای معالي دانشجوي جنگ نرم

واژهٔ مخاطب مدت‌ها است که در فرآيند ارتباطات جمعى اصطلاح رايجى شده براى اشاره به دريافت‌کنندگان در مدل سادهٔ خطى (منبع، مجرا / کانال، پيام، دريافت‌کننده، اثرات)، که توسط پيشگامان حوزهٔ رسانه‌پژوهى (مثلاً، نک: ‌Schramm، 1954) ارائه شده است. گفتمان جا افتاده‌اى وجود دارد که بر طبق آن مخاطب به‌طور ساده به خوانندگان، بينندگان، شنوندگان يکى از کانال‌هاى رسانه‌اى يا هر محتوا و نمايشى اشاره دارد. اين واژه، هم‌چنين، يکى از شاخه‌هاى موضوع مطالعهٔ ارتباطات معى و نيز يکى از حوزه‌هاى اصلى پژوهش‌هاى تجربى را مشخص مى‌سازد. گردانندگان رسانه‌ها و نيز نظريه‌پردازان رسانه‌اى از واژهٔ مخاطب درک يکسانى دارند و کاربرد آن از سوى استفاده‌کنندگان از رسانه‌ها که اين واژه را به‌عنوان يک توصيف بدون ابهام از خودشان مى‌شناسند، متداول است.

 

 

 

 

با اين همه، واژهٔ مخاطب، در پس کاربرد عاميانه‌اش، پُر است از اختلافات در معني، بدفهمى‌ها، و اختلافات نظري. مشکلات فوق عمدتاً از اين حقيقت ناشى مى‌شوند که ...



ادامه مطلب ...
یک شنبه 10 مهر 1390برچسب:, :: 19:33 ::  نويسنده : دانشجویان جنگ نرم

مقدمه

 رسانه پژوهی اولیه متاثر از مدلی از ارتباطات بود که ارتباط را به عنوان فرآیندی خطی از انتقال "پیام ها" می نگریست. این مدل "محتوا" و"اثرات " پیام ها را مهم می دانست و قرار گرفتن مخاطبان را در معرض رسانه ها، همچون جمع ساده گزینش های مجزای افراد در نظر می گرفت.
مفهوم مخاطب در روزهای نخست گسترش پژوهش های ارتباطات جمعی، به جمع دریافت کنندگان همزمان در نقطه پایان فرآیند خطی انتقال اطلاعات اطلاق می شد. این مخاطبان معمولاً هدف تبلیغات و اثرگذاری رسانه ها یا عامه مردمی بودند که اخبار و برنامه های سرگرم کننده رسانه ها را می خریدند. برداشت فوق از مخاطبان به تدریج جای خود را به نگرشی از دریافت کنندگان رسانه ها داد که کم و بیش فعال، مقاوم در برابر اثرات رسانه ها و در پی علایق و خواسته ای خویش- با توجه به زمینه های فرهنگی و اجتماعی خود- بودند .فرآیند ارتباطی نیزبویژه بعنوان فرآیندی مشاوره ای، دوسویه و تعاملی، مجدداً مفهوم بندی شده است.

رویکردهای مختلف در تقسیم بندی مخاطبان



ادامه مطلب ...
یک شنبه 10 مهر 1390برچسب:, :: 19:31 ::  نويسنده : دانشجویان جنگ نرم

جريان انتقال پيام از فرستند به گيرنده به شرط اينكه كليه ذهنيات مورد نظر فرستنده به گيرنده پيام منتقل شود. ارتباط برقرار كردن يك مهارت است مثل شنا كردن ، رانندگي و....

 تعريف ارتباط : انتقال و تبادل اطلاعات و معاني و مفاهيم بين افراد كه با واسطه صورت مي گيرد.

 انواع ارتباط كلامي :

از راه دور -چهره به چهره-

غير كلامي : اشاره اي -عاطفي و چهره اي

فرا كلامي :لحن كلام-تن صدا-حجم گفتار

ارتباط :رسمي-غير رسمي

ارتباط :فردي-گروهي

شكل هاي مختلف ارتباط :

صحبت كردن نوشتن-خواندن-گوش دادن

 

1-  مكمل هاي ارتباطي 93% درصد صحبت هاي ما غير كلامي



ادامه مطلب ...

نام دانشجو: شایان امیر احمدی

نام استاد: ع. رضایی پور

عنوان تحقیق:مخاطب شناسی(ضرورتها، ویژگیها، روشها)

اساساً آگاهی از فرایندهای شناختی فراگیران، از ضروری ترین وظایف معلمان و استادان است؛ چرا که فرایند رشد فراگیر، علایق، میزان انگیزش، بلوغ عاطفی، سوابق اجتماعی و تجارب گذشته او از عواملی هستند که همواره بر روش کار استاد اثر می گذارند. لذا هرگاه استادی تصور کند بدون آگاهی از فرایند رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی فراگیران می تواند در انجام وظایف آموزشی خویش موفق باشد دچار اشتباه شده است.[1] یکی از شاخه های مهم علم روان شناسی، روان شناسی تربیتی است که رسالت اصلی آن به کار بستن قواعد و یافته های مختلف روان شناختی در فرایند تعلیم و تربیت بوده و از محورهای اساسی آن بحث از «ویژگی های یادگیرنده» یا تربیت شونده است. این محور که ما از آن به «مخاطب شناخت» یا مخاطب شناسی» یاد می کنیم، ارتباط مؤثر با فراگیر و یادگیرنده را سهل و آسان می سازد و از دشواری های آموزش و یادگیری می کاهد.

این مقاله در پی تأکید بر شناخت مخاطبان از ابعاد مختلف قبل از تدریس و آموزش است به این امید که استادان محترم بر اساس ظرفیت و ظرافت آنان آموزش و تدریس را پی ریزی نمایند.

1- ضرورت و فواید شناخت مخاطب

شناخت مخاطب به ما کمک می کند تا بر اساس نیازها، علایق و خواست های فراگیران به تدریس و آموزش همت گمارد. این شناخت، ضرورت و اهمیت دارد؛ زیرا:

1. شناخت مخاطب، باعث می شود که انتقال مفاهیم از معلم به فراگیر، آسانتر شود.

 



ادامه مطلب ...

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

درباره وبلاگ


به وبلاگ مخاطب شناسی خوش آمدید
آخرین مطالب

آرشيو وبلاگ

پيوندها


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان مخاطب شناسی و آدرس mokhatabshenasi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 16
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->